» Ochrona komponentów / SFD

Osoby naprawiające pojazdy koncernu Volkswagen na pewno zetknęły się już z tzw. kodami logowania / dostępu, które miały ograniczyć dostęp do zaawansowanych ustawień i procedur w sterownikach dla osób "niepowołanych". Kolejnym krokiem koncernu VW, mającym zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo pojazdów, jest wprowadzenie zabezpieczenia
SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose)
Wprowadzenie tej funkcjonalności jest efektem m.in. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego EU858/2018, które weszło w życie we wrześniu 2020 roku. Dlatego wraz z nową platformą MQB2020 (MQBevo), Grupa Volkswagen zaprezentowała zabezpiecznie, które ma służyć ochronie elektroniki pojazdu przed nieuprawnionym dostępem...

Pierwszym pojazdem w grupie VW, który posiadał już mechanizm SFD był VW Golf 8. 

Na dzień dzisiejszy (styczeń 2023), SFD blokuje możliwość kodowania, adaptacji i parametryzacji wybranych sterowników w niektórych pojazdach. Odblokowanie dostępu do tych funkcji - w telegraficznym skrócie - polega na uiszczeniu opłaty koncernowi Volkswagen i posłużeniu się specjalnie wygenerowanym tokenem w celu odblokowania sterownika. 

Od roku 2021 program VCDS umożliwia dostęp do SFD i odblokowanie funkcji bezpieczeństwa (a co za tym idzie - dostęp do kodowania i adaptacji w zablokowanych sterownikach). Na rynku polskim skorzystanie z tej funkcjonalności za pomocą VCDS'a wymaga jednak zarejestrowania się u importera (VW Group Polska - rejestracja w programie GeKo [Geheimnis- und Komponentenschutz]), uiszczenia opłaty koncernowi VW, odczytania danych z pojazdu za pomocą VCDS'a, a następnie przeniesienia tych danych do zewnętrznej aplikacji i wygenerowania tokena, z którym - ponownie - trzeba wrócić do programu VCDS w celu odblokowania sterownika. Taki stan rzeczy ulegnie jednak zmianie za sprawą najbliższych aktualizacji programu VCDS.
 
W tej chwili pracujemy nad nową funkcjonalnością, która umożliwi rejestrację i dostęp do wszystkich funkcji SFD z poziomu samego programu VCDS - bez konieczności osobnego rejestrowania się u importera, zakładania konta GeKo i przechodzenia do jakichkolwiek serwisów zewnętrznych. W związku z tymi zmianami jesteśmy zmuszeni uwzględnić dodatkowe koszty, jakie będziemy ponosić za obsługę funkcjonalności SFD. Dlatego - od 1 stycznia 2023 - nieznacznie zmieniają się ceny naszych urządzeń. Również od 1 stycznia 2023 wszystkie sprzedane urządzenia bez limitu VIN (seria Pro), będą oferowały naszym klientom darmowy, roczny dostęp do funkcji SFD. Dalsze korzystanie (tzn. po upływie darmowego okresu) z tej funkcjonalności będzie wymagało wniesienia dodatkowych opłat. 

Oczywiście urządzenia Pro, sprzedane po 1 stycznia 2023 pozwolą na wykorzystanie darmowego - rocznego - dostępu do SFD dopiero wtedy, gdy zostanie opublikowana nowa wersja programu VCDS, posiadająca już ulepszone funkcjonalności SFD. 

Urządzenia amatorskie (3VIN i 10VIN) nie posiadają darmowego, rocznego dostępu do SFD. Dostęp do SFD będzie można jednak wykupić w każdej chwili. 

Obecnie (stan na styczeń 2023) istnieje kilka modeli pojazdów korzystających z SFD i pojazdy te mają zablokowane wyłącznie wybrane sterowniki. Należy się jednak spodziewać, że w przyszłości lista pojazdów i sterowników będzie się wydłużać...

MQBevo / MQB2020:

·         Audi A3 8Y (2020 –> obecnie)

·         SEAT Leon KL (2020 –> obecnie)

·         Skoda Octavia Mk4 (2020 –> obecnie)

·         Volkswagen Caddy Mk4 (2020 –> obecnie)

·         Volkswagen Golf 8 (2019 –> obecnie)

·         Volkswagen Talagon (2021 –>obecnie)

·         Cupra Formentor (2021 –> obecnie)

·         Ford Tourneo/Transit Connect Mk3 (2022 –> obecnie)

·         Volkswagen Lamando (2022 –> obecnie)

MEB:

·         Audi Q4 e-tron (2021 –> obecnie)

·         Audi Q4 Sportback e-tron (2021 –> obecnie)

·         Audi Q5 e-tron (2021 –> obecnie)

·         Cupra Born (2021 –> obecnie)

·         Skoda Enyaq (2020 –> obecnie)

·         Volkswagen ID.3 (2019 –> obecnie)

·         Volkswagen ID.4 (2020 –> obecnie)

·         Volkswagen ID.5 (2021 –>obecnie)

Aby zweryfikować, który sterownik pojazdu posiada zabezpiecznie SFD, należy wykonać pełny AutoScan programem VCDS i w polach VCID odszukać frazy "SFD". Jeśli przy danym sterowniku - w polu VCID - jest dopisek "SFD", oznacza to, że wybrane funkcje sterownika są zablokowane właśnie poprzez zabezpieczenie SFD. 

 

 

© Copyright ADAKO 2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Odwiedzin: 12557491