» Ochrona komponentów / SFD
Osoby naprawiające pojazdy koncernu Volkswagen na pewno zetknęły się już z tzw. kodami logowania / dostępu, które miały ograniczyć dostęp do zaawansowanych ustawień i procedur w sterownikach dla osób "niepowołanych". Kolejnym krokiem koncernu VW, mającym zapewnić jeszcze większe bezpieczeństwo pojazdów, jest wprowadzenie zabezpieczenia
SFD (Schutz Fahrzeug Diagnose). Wprowadzenie tej funkcjonalności jest efektem m.in. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego, które weszło w życie we wrześniu 2020 roku. Dlatego wraz z nową platformą MQB2020 (MQBevo), Grupa Volkswagen zaprezentowała zabezpiecznie, które ma służyć ochronie elektroniki pojazdu przed nieuprawnionym dostępem...
Pierwszym pojazdem w grupie VW, który posiadał już mechanizm SFD był VW Golf 8.
W tej chwili mamy do czynienia z kilkoma poziomami blokad SFD. W nieco starszych pojazdach (roczniki 2021-2023) SFD blokuje możliwość kodowania, adaptacji i parametryzacji wybranych sterowników. Odblokowanie dostępu do tych funkcji - w telegraficznym skrócie - polega na posłużeniu się specjalnie wygenerowanym tokenem w celu odblokowania sterownika. W nowszych pojazdach (roczniki 2024+) blokada SFD2/UNECE działa na poziomie bramki CAN. W celu odblokowania pojazdu, należy - w pierwszej kolejności - odblokować sterownik [19 - CAN Gateway], a następnie - korzystając z funkcji [10 - Adaptacja] - wyłączyć tzw. filtry diagnostyczne. Dopiero to spowduje możliwość pełnej obsługi pojazdu.
Od roku 2021 program VCDS umożliwia posługiwanie się tzw. tokenem SFD offline i odblokowanie funkcji bezpieczeństwa (a co za tym idzie - dostęp do kodowania i adaptacji w zablokowanych sterownikach / pojazdach). Na rynku polskim skorzystanie z tej funkcjonalności za pomocą VCDS'a wymaga jednak zarejestrowania się u importera (VW Group Polska - rejestracja w programie GeKo [Geheimnis- und Komponentenschutz]), uiszczenia opłaty koncernowi VW, odczytania danych z pojazdu za pomocą VCDS'a, a następnie przeniesienia tych danych do zewnętrznej aplikacji i wygenerowania tokena, z którym - ponownie - trzeba wrócić do programu VCDS w celu odblokowania sterownika. Pod koniec roku 2024 koncern VW usunął możliwość generowania tokenów SFD na swoich stronach www. Od tego momentu nie ma już możliwości pozyskania tokenu SFD offline bezpośrednio od producenta pojazdu.
W tej chwili pracujemy nad nową funkcjonalnością, która umożliwi rejestrację i dostęp do wszystkich funkcji SFD z poziomu samego programu VCDS - bez konieczności osobnego rejestrowania się u importera, zakładania konta GeKo i przechodzenia do jakichkolwiek serwisów zewnętrznych. W związku z tymi zmianami jesteśmy zmuszeni uwzględnić dodatkowe koszty, jakie będziemy ponosić za obsługę funkcjonalności SFD. Dlatego - od 1 stycznia 2023 - nieznacznie zmieniają się ceny naszych urządzeń. Również od 1 stycznia 2023 wszystkie sprzedane urządzenia bez limitu VIN (seria Pro), będą oferowały naszym klientom darmowy, roczny dostęp do funkcji SFD. Dalsze korzystanie (tzn. po upływie darmowego okresu) z tej funkcjonalności będzie wymagało wniesienia dodatkowych opłat.
Urządzenia Pro, sprzedane po 1 stycznia 2023 pozwolą na wykorzystanie darmowego - rocznego - dostępu do SFD dopiero wtedy, gdy zostanie opublikowana nowa wersja programu VCDS, posiadająca już ulepszone funkcjonalności SFD. W tej chwili (stan na marzec 2025) taka funkcjonalność nie została jeszcze uruchomiona. Na dzień dzisiejszy program VCDS pozwala wyłącznie na korzystanie z tokenów SFD offline (generowanych poza programem VCDS).
Urządzenia amatorskie (3VIN i 10VIN) nie będą posiadać darmowego, rocznego dostępu do SFD. Dostęp do SFD będzie można jednak wykupić, gdy uruchomimy obsługę tokenów SFD online w programie VCDS. Urządzenia amatorskie (podobnie, jak sprzęt "PRO") pozwalają na korzystanie z tokenów SFD offline (generowanych poza programem VCDS).
Obecnie istnieje kilka modeli pojazdów korzystających z SFD i pojazdy te mają zablokowane wyłącznie wybrane sterowniki. Należy się jednak spodziewać, że w przyszłości lista pojazdów i sterowników będzie się wydłużać...
MQBevo / MQB2020:
· Audi A3 8Y (2020 –> obecnie)
· Audi Q6 e-tron (2022 –>obecnie)
· SEAT Leon KL (2020 –> obecnie)
· Skoda Octavia Mk4 (2020 –> obecnie)
· Skoda Superb 4 (3Y), (2023 –>obecnie)
· Volkswagen Caddy Mk4 (2020 –> obecnie)
· Volkswagen Golf 8 (2019 –> obecnie)
· Volkswagen Passat B9 (2023 –>obecnie)
· Volkswagen Multivan T7 (2022 –>obecnie)
· Volkswagen Talagon (2021 –>obecnie)
· Volkswagen Lamando (2022 –> obecnie)
· Volkswagen Tiguan 3 (2023 –>obecnie)
· Cupra Formentor (2021 –> obecnie)
· Ford Tourneo/Transit Connect Mk3 (2022 –> obecnie)
MEB:
· Audi Q4 e-tron (2021 –> obecnie)
· Audi Q4 Sportback e-tron (2021 –> obecnie)
· Audi Q5 e-tron (2021 –> obecnie)
· Cupra Born (2021 –> obecnie)
· Cupra Tavascan (2023 –>obecnie)
· Skoda Enyaq (2020 –> obecnie)
· Volkswagen ID.3 (2019 –> obecnie)
· Volkswagen ID.4 (2020 –> obecnie)
· Volkswagen ID.5 (2021 –>obecnie)
· Volkswagen ID.6 (Chiny, (2021 -> obecnie)
· Volkswagen ID.7 (2023 –>obecnie)
· Volkswagen ID.Buzz (2022 –>obecnie)
Aby zweryfikować, który sterownik pojazdu posiada zabezpiecznie SFD, należy wykonać pełny AutoScan programem VCDS i w polach VCID odszukać frazy "SFD". Jeśli przy danym sterowniku - w polu VCID - jest dopisek "SFD", oznacza to, że wybrane funkcje sterownika są zablokowane właśnie poprzez zabezpieczenie SFD. Jeśli w AutoScanie pojawia sie dopisek "UNECE", pojazd jest zabezpieczony przez SFD2.